יום שישי, 25 במאי 2012

למען השם

בס"ד

הייקו לשבת


אם אלוהים היה עושה
Ctrl+Z על השואה
רצח רבין לא היה קורה
מתילדה הגלילית, קוראת בקפה הפוך

מה העניין?

בעניין דת ואמונה


חג השבועות הוא לא רק גבינות ויין, ביכורים ובגדים לבנים, שיבולים וגבעתרון. חג מתן תורה הוא ציון הוויה כמו שהוא מקור לשאלות לא מפוענחות. משה קיבל תורה בסיני ומסרה ליהושע. ויהושע לזקנים. וזקנים לנביאים. ונביאים מסרוה לאנשי כנסת הגדולה. ומשם, אלינו. כל אחד ואחד מאיתנו, בין אם הוא יהודי או לא, חלה עליו אותה חוכמת התורה ועשרת הדיברות, גם אם לא קרא פסוק ולא הכיר דבר מכל אלה. עקרונות המוסר חשובים מכל מצווה, קלה כחמורה, בהלכה היהודית ובדינים ההלכתיים של דתות אחרות. בין אם מאמינים באלוהים ובין אם לא, בימי החול הלחוצים הכל חולף על יד, וכל אחד מפרש את הדברים כראות עיניו.
שאלת השאלות של הקיום האנושי מכוונת דווקא אל הלא-אנושי: האם יש שם מישהו, ראבאק? האדם הפשוט מקפל את רצועות התפילין אחרי שהתחנן על חייו להוא שם למעלה, אבל תוהה בינו לבין עצמו (רק בינו לבין עצמו): האם התקבלה הודעה חדשה בשמיים? האם נקלטה הבקשה הזו? כמו חיים אחרי המוות, כך גם שאלת קיומו של האל תיוותר לא מפוענחת לעולמי עד (מלבד אצל כמה חכמולוגים כמו דקארט שמתעקשים להוכיח את הבלתי מוכח), ונותרת אמונה בלבד. באותו עניין, התורה היא מושא לאמונה בלבד. לא ניתן לטעון כי מצוות הדת הן קודש, כל עוד שאלת מתן התורה על-ידי האל נותרת בגדר אמונה, ומאחר ותיוותר כך לעולמים, אין צדק ואין אמת בעולם החומר הזה. איש בעיניו יעשה. מאחר וכך הם פני הדברים, מוצבת התורה כאופציה לא רעה בכלל לארגון של עקרונות מוסר. יחד עם זאת, יש בתנ"ך לא מעט חוקים, מצוות ופרשיות מזעזעות למדי, שהקשר ביניהן ובין מוסר יהודי מודרני (כפי שהוא מוכר בעולם המערבי של המאה ה-21) הוא רופף מאוד. לפיכך, האופציה הזאת נתונה למחלוקת גם בקרב אנשים מאמינים.
לכן, השאלות לעולם לא ייגמרו מלהישאל, ולעולם לא תינתן תשובה מספקת, רק לבורים ולמקבלי הדין מעיוורון. במשך אלפי שנים, הפכה היהדות לעולם עשיר בחוכמה המספק אינספור תשובות כמעט לכל שאלה, והשאלות ימשיכו להישאל עוד שנים רבות. כי כל הדתות עונות על צורך אחד: המשמעות לחיים האלה. כולנו פיסת אבק ביקום ובזמן, ואם יש מנהל לכל זה, כדאי לעשות מה שהוא אומר, לא? השאלה אם הוא קיים. השאלה השנייה היא, מה הוא אומר. אם נרצה, נלך ע"פ רבי נחמן, ואם נרצה, ע"פ הרב עובדיה יוסף. או ישו או מוחמד או בודהה. בסופו של דבר (ואין דבר כזה סופו של דבר), אם נדבר פחות בשם אלוהים ויותר בשם עצמנו, כך נהיה שלמים יותר עם עצמנו. העיקר שנדע לשמור על עצמנו מעצמנו. לא בשביל מקום בעולם הבא, בשביל מקום בלב של הזולת. מעשה שיחזור גם אלינו. אם ירצה השם.

 
My Sweet Lord/ George Harrison








(Hare Krishna)
My sweet lord
Hm, my lord
My sweet lord
I really want to see you
Really want to be with you
Really want to see you lord
But it takes so long, my lord
Hm, my lord
My sweet lord
My sweet lord
Really want to know you
Really want to go with you
Really want to show you lord
That it won't take long, my lord - hallelujah
My sweet lord - hallelujah
Hm, my lord - hallelujah
My sweet lord - hallelujah
Really want to see you
Really want to see you
Really want to see you, lord
Really want to see you, lord
But it takes so long, my lord - hallelujah
My sweet lord - hallelujah
Hm, my lord - hallelujah
My sweet lord - hallelujah
Really want to see you - hallelujah
I really want to be with you - hallelujah
Really want to see you lord - aaah
But it takes so long, my lord - hallelujah
Hm, my sweet lord - hallelujah
Hm, my lord - hallelujah
My sweet lord - hallelujah
Hm, my lord - hare krishna
My sweet lord - hare krishna
Hm, my lord - krishna krishna
My sweet lord - hare hare
I really want to know you - hare rama
Really want to go with you - hare rama
Really want to show you lord - aaah
That it won't take long, my lord - hallelujah
Hm, my lord    - hallelujah
My sweet lord  - hallelujah
Hm, my lord    - hallelujah
Gurur Brahma   - hare krishna
Gurur Vishnu   - hare krishna)
Gurur Devo     - krishna krishna
Maheshwara     - hare hare
Gurur Sakshaat - hare rama
Parabrahma     - hare rama
Tasmayi Shree – hare rama
Guruve Namaha  - hare hare
My sweet lord  - hallelujah
Hm, my lord    - hallelujah
My sweet lord  - hallelujah
Hmm - hallelujah

תראו מה זה

ואולי, אחרי הכל, אפשר לקבל תשובה. אלעד רוט מוכיח שאין אלוהים.

                             

דרכון זר

לא רק בחברה החרדים מקדמים עילויים, גם במנזר יש מי שלעולם לא ימצא שידוך. הכל שאלה של לימוד.

   

שירה בציבור         



תאודור הרצל: פנים רבות לו, ובכולן זקן. מצד אחד, עיתונאי אוכל שרימפסים. מצד שני, האדם שבלהט אמונה וחזון טען (מלבד איזה דיל לנסיעה אפשרית לאוגנדה) שארץ ישרואל היא ביתו של העם היהודון מדורי דורות. חמושים במסר דו-צדדי זה, נהרו החלוצים ליישב את הארץ ולהפריח השממה במקל, בחרמש, מה שבא ליד. כך נוצר לו יהודי חדש, שישראל היא מולדתו היחידה ("ולא חדל מתפילה ומתקווה לשוב לארצו ולחדש בה את חירותו המדינית," כך שח בן-גוריון בעומדו על שרפרף בבית דיזנגוף) אך הוא צבר ציוני עברי בר-כוכבאי, שהשיל מעליו בשאט נפש כל סממן יהודי גלותי כמו כיפה, תורה וכסף, ואץ אל השדה לעבדהו ולחרשהו בדיצה וצהלה על הכיף-כיפאק.
היהודי הגלותי, שהוכיח בפולין שהוא עשוי מחומר נשרף, פינה את מקומו ליהדות השרירים ולצבא העם. ספרים, סרטים, מחזות, שירים והצהרות מס, נכתבו על-מנת לפאר ולרומם את הצבר השזוף המגדל צנונית בערוגה ועוד הולך למילואים. לעומת זאת, כל גילוי של יהדות נתפס כלא רלוונטי ותבוסתני בעליל. כך עברו להם בשלווה הפיפטיז והסיקסטיז, עד שיום אחד...
-          קודקוד, כאן הרב גורן, האם שומע?
-          מי זה?
-          קודקוד, כאן הרב גורן, האם שומע, עבור?
-          סליחה, טעות
-          הר הבית בידינו! אני חוזר, הר הבית בידינו!
-          אדוני, אני אתקשר למשטרה. זה בית פרטי!
                                הרב גורן תוקע
מלחמת ששת הימים תפסה את ישראל מוכנה לשואה – חלק 2, אבל ממש לא לניצחון מוחץ. בעקבות כיבוש (שחרור) השטחים (המקומות הקדושים), גילו הישראלים מקומות שמופיעים גם בתנ"ך. ביקור במקומות הקדושים הפך לספורט לאומי, ויהדות משיחית החלה לצמוח אט-אט. אט.
שנתיים אחרי שחזרנו אל בורות המים, לשוק ולכיכר, קם פסטיבל הזמר החסידי המשודר עליכם לכל בית בישראל. אמני ישראל החילונים בדרך-כלל, זימרו בפסטיבל שירים חסידיים בלחן מודרני. הבולט ביניהם הוא השיר "אדון עולם", בלחן של עוזי חיטמן, שמושר עד היום בבתי-כנסת רבים בארץ ובגולה. עוד השתתפו: יגאל בשן, שלישיית שוקולד-מנטה-מסטיק אורביט, השלושרים, צביקה פיק והרב שלמה קרליבך. זה האחרון הלחין שירים רבים לפסטיבל, והיה כוכב עולה בארץ, כמו גם באמריקה. הרבי המרקד, יוצא חסידות חב"ד שהוקע בשל דרך הלימוד הלא-שמרנית שלו, מצא את ייעודו בלימוד תורתו של רבי נחמן מברסלב באמצעות שירים לכל דכפין ולכל דצריך. הוא צימח שיערו פרא, נפגש עם בוב דילן ונינה סיימון, התערבב בין גויים וכופרים למכביר, ניגן על גיטרה וזימר ניגונים יהודיים לנערים ולנערות תועים אפופי עשן ירוק. הרב קרליבך ופסטיבל הזמר החסידי חיבבו קמעה את היהדות על הכופרים, שדילגו בין יהדות השרירים לבין יהדות השירים.
                                         הרב שלמה קרליבך מנגן ומזמר

מלחמת יום כיפור היתה הקש ששבר את גב החמור. עם ישראל התכוון לשיר "אל נורא עלילה", אך אזעקה חסרת התחשבות קטעה את התוכניות. בצער רב וביגון קודר גילו הישראלים כי:
1.      צה"ל הוא לא הצבא החזק בעולם.
2.      משה דיין הוא לא אלוהים.
3.      קהלני גיבור ישראל ועוד תימני.
בעקבות השבר, קיננו בחברה ספקות רבים באשר להגדרות היהודי הישן והחדש. ב-1976, כשעוזי חיטמן ועודד בן-חור שרו "אדון עולם", ביצעו ספי ריבלין, דינה גולן ואברמלה מור את השיר "שירת העשבים" בהצגה "מסעות בנימין השלישי". נעמי שמר הלחינה את השיר ע"פ מילים של רבי נחמן, לאחר ששלמה ניצן, האיש והשפם, סיפר בטלוויזיה את סיפור המעשה ואת תורת הרב המייחדת מקום נכבד לניגון. ב-1981 ביצעה נעמי שמר את השיר בתקליטה, "על הדבש ועל העוקץ".


החברה הישראלית, נפגעת הטראומה הגדולה של יום כיפור, התכנסה בתוך עצמה לחשוב שניה, תוך כדי הפניית עורף למה שנחשב כנכון עד אותה תקופה וחזרה אל השורשים היהודיים. בעקבות כך, הודיע חיים יבין ב-1977 על מהפך, ומנחם בגין החירותניק יוצא האצ"ל נכנס ללשכת ראש הממשלה, בעוד המוני פרענקים מריעים לו עם התנועות הברבריות שלהם. ההגמוניה האשכנזית-חילונית דועכת. ישראל השניה נולדת.
הדור החדש שעשה "נה!" להוריו, התעורר ביתר שאת בשנות השבעים המאוחרות, ובעיקר יוצאי עדות המזרח. לאחר שהחליף את השלטון, מתוקף שינויים דמוגרפיים וכתוצאה מקיפוח עדתי מתמשך והתעלמות מכוונת, העז הדור הצעיר להתקרב אל המיקרופון ולסלסל שירים שמקורם בפיוט. רבים מהזמרים המזרחים ריננו בבית הכנסת השכונתי בעודם נערים רכים בשנים, מומטרי סוכריות טופי בימי קודש וחול. הפיוט מבית אבא והסלסול מבית אמא הובילו למוזיקה מבית דודה. אביהו מדינה, אהובה עוזרי וג'ו עמר, השמיעו, למי שרצה לשמוע ולהשמיע, איך יהדות משתלבת עם ישראליות מודרנית. זוהר ארגוב, השופר של ישראל השניה, רינן בגרון צלול ובמוח עמוס בקוק את השיר "אל נבקש". אצל היהדות המזרחית, המשוחררת מתסביכי שואה ואמנציפציה, נותרה לרוב האמונה כמובנת מאליה, והשירה לאלוהים ולמאמיניו כפועל יוצא.


השנים חלפו. הדור השני למדינה התחתן מידי פעם בנישואים בין-עדתיים, בקול ששון וקול שמחה וקול יעקב. ממשלות קמו ונפלו, ממשלות אחדות אוחדו, מופלטות רבות מספור נאכלו ע"י פוליטיקאים, ש"ס הגדילה כוחה, כיפות סרוגות רקדו בהתנחלויות ובצנחנים, כיפות שחורות רקדו בירושלים ובישיבות, כיפות לא מזוהות נחבשו בגולני, שם רבצו בחברותא שלל קהילות ישראל בהרמוניה מופלאה שכולה קיבוץ גלויות ודגלים צהובים. לבנון, בוקר טוב.
לאחר שהשתחררו לאזרחות, התפנו הסמ"רים הלומי הקרב לטראקים בדרום אמריקה ובמזרח, שם קידמו את פניהם נוף עוצר נשימה, פטריות עוצרות נשימה וקהילות חב"ד עוצרות להניח תפילין כי זאת מצווה, יהודי, ועוד בין כל הזבל הזה והפרות ברחובות, מה לא תניח? תעשה שבת, קידוש, שלום עליכם מלאכי השרת מלאכי עליון. דור ה-Y טעם מהפטריות ומיין הפטישים במטרה למצוא משמעות לחיים עמוסי הפיקסלים המרצדים, רדיפות הכסף, הטרור והמיליטנטיות במדינתנו המערבית-משהו. סדנאות וגורואים לרוב גילו שיש מקום לשלווה ולחיפוש עצמי, והובילו לגל רוחני וניו-אייג', עם סרטים של גור בנטוביץ'; ספרים של אילן הייטנר וגבי ניצן ושירים של מוש בן-ארי, שוטי הנבואה ובית הבובות. ג'ה איז וואן. הו, אלוהים אחד.

העשור הראשון של המילניום התקרב לסיומו. החיילים חזרו מהמסעות, התברגנו ושכרו דירה בתל-אביב. ש"ס התעצמה עוד יותר. רבי נחמן מאומן קיבץ אליו מאמינים בראש השנה, ובשאר הימים שולחו בשמו טרנזיטים למיטב צמתי ישראל. המוזיקה המזרחית הפכה לפופ אוריינטלי במיינסטרים. מידי שני וחמישי הודיע ברנש מזדמן שהוא חוזר בתשובה/ מתחזק/ חוזר לשורשים/ מוצא את השקט. הגל האמוני הגיע לכל פינה: משפחת בנאי הענפה עם אביתר, אהוד ומאיר; ברי סחרוף, שגילה שאבן-גבירול הוא לא רק רחוב ליד כיכר רבין; עמיר בניון, שיצר מוזיקה מזרחית יהודית מקורית; שולי רנד, שיצא מהפאב 'בארבי' עם הסרט 'אושפיזין' והאלבום המעולה 'נקודה טובה'; שלמה גרוניך, התוקע בשופר ומלחין פיוטים בכישרון רב; אתי אנקרי, שמספקת גאווה נשית עוצמתית; קובי אוז, שמגלה שאין דבר רע ביהדות מתונה, ועוד רבים וטובים שעושים למוזיקה בישראל רק טוב. קובי אוז, שהוציא שני אלבומים של "מזמורי נבוכים", סיפר:

"סבא שלי היה פייטן, מוהל ושוחט. הוא חלם לשמר את השירה היהודית-טוניסאית אך התקשה להשאיר חותם מוסיקלי בישראליות החילונית והמערבית... ואני שגדלתי כחילוני "נאור" בבית הספר הכללי בשדרות, סירבתי לשיר איתו בעליה לתורה את הפטרת הבר מצווה שלי. הוא לא כעס ולא אמר מילה. ובכל זאת אני מצטער על כך כל-כך. הוא נפטר כשנתיים לאחר מכן. רק לאחרונה מצאתי סליל שהוא הקליט לי כדי שאתכונן לעליה לתורה. כטיפש-עשרה עיקש פיספסתי הזדמנות לשיר איתו בחייו. והרי חלק מהתיקון שלי: עכשיו כשאני מתקרב לגיל ארבעים לקחתי אחד מפיוטיו המוקלטים ויצרתי שיר שהוא תפילה משותפת. והנה אנו שוב ביחד מתפללים בבית הכנסת הגדול הזה שנקרא ארץ ישראל." 


היכן התרבות

שבוע הספר יחל רק ב-6/6, אך כמיטב המסורת, את שבוע הספר ילווה חודש של מפגשים עם סופרים ברחבי הארץ, במסגרת פרוייקט "קוראים בקפה". מי שקרא את ספריהם, מי שעדיין לא, וגם מי שסתם מתעניין במפגש עם הסופרים, מוזמן לאספרסו בבתי הקפה בחברת מגוון סופרים עבריים. האירוע, כמובן, בחינם.
בנתניה ובירושלים יתארחו עמנואל הלפרין ויגאל כרמל; ברמלה -  דנה ספקטור, שמעון אדף ורוביק רוזנטל; בנהריה - חיים באר וישראל ברייט; בראשון לציון - ערן צור ורוני סומק; במזכרת בתיה - יהודית קציר ועדנה מזי"א; באור יהודה - אלון חילו ותמר גלעדי; בקריית אונו - שלומי שבן, שהרה בלאו, סייד קשוע ומירון ח. איזקסון; ועוד רבים וטובים בבתי קפה טובים בערים טובות במפגשים טובים ומעניינים אחרים.
בעידן שבו ספר עולה כמו לחם וחלב ושניים לבן, פלוס שני ספרים אחרים חינם (וזאת לצד בהייה מתמשכת בהדחות האי והבית הגדול), להתעמקות בספרים, בתוכנם ובכותביהם יש יתרון בולט. חוץ מזה, אפשר גם תה.



ומה עושים השבוע?

אפשר לצלם חתולים מתרסקים על קליפת בננה ולהעלות את זה ליו-טיוב, ואפשר ללכת ל...

 הפשרות בהופעת סיום טור חגיגית ומשמחת מאוד
איפה זה קורה?
אוזןבר, ת"א
25/5 בשעה 21:00


אוי דוויז'ן בכלייזמר מודרני
איפה זה קורה?

לבונטין 7, ת"א
30/5 בשעה 20:00

פסטיבל חיפולק מציג בשבועות הופעות בארבעה פאבים בעיר חיפה. בין היתר, יופיעו, מונטיפיורי, נערות ריינס, הפשרות, רועי דהן, אפרת בן צור, טל כהן שלו, בני בשן, אורן ברזילי, אלישע בנאי ו-40 השודדים, רותם אור, ערן צור ורם אוריון, סאן טיילור, ועוד.

איפה זה קורה?
חיפה: סינקופה, המרתף, אלי'ס, העוגן.
26/5 החל משעה 17:00


פסטיבל 'להפך' ייערך היום עד השקיעה עם שלל מוזיקה עצמאית של אלון עדר, מיכל לוטן, אבי עדאקי, ערן זמיר, הילי בוימל, דן סלומון, אוהד עילם, סאן טיילור, DJ Rasta Zion. והכל בחיני חינם ובהתנדבות מלאה של כולם.
איפה זה קורה?
הר הרוח, ליד נטף
25/5 מ-11:00 עד 20:00

צהר לשבועות הוא תיקון ליל שבועות בצוותא, בשיתוף עם ארגון רבני צהר. הכניסה לסשנים חופשית. בין היתר, יתארחו יורם טהרלב, עמית סגל, ג'קי לוי, דן אלמגור ואיציק שמולי, במגוון מפגשים מעניינים.
איפה זה קורה?
צוותא, ת"א
26/5 החל משעה 22:30


להקת Tortoise מגיעה אלינו משיקגו ועושה מוזיקה אינסטרומנטלית כמו שהיינו רוצים להכיר.
איפה זה קורה?
בארבי, ת"א
31/5 בשעה 21:30

אסף אבידן מוציא אלבום סולו ויוצא במופע חשמלי, תרתי-משמע.
איפה זה קורה?
בארבי, ת"א
26/5 בשעה 21:30

ריף כהן חדשה באזור. מומלץ להקשיב לה ולראות אותה בהופעה.
איפה זה קורה?
הצוללת הצהובה, ירושלים
27/5 בשעה 22:00

יהונתן גפן במגוון חומר טוב, ישן וחדש, חריף ורך.
איפה זה קורה?
זאפה ת"א
25/5 בשעה 22:30


תבלו!

אומרים שהיה פה שמח

אסי וגורי, בעונה היחידה והמצוינת של "שידורי המהפכה",  הצליחו להשיג ריאיון עם מי שכבר חשבנו שאבדו עקבותיו. 

כיבוי אורות

אז יש אלוהים? אין אלוהים? להיות יהודי? באיזו יהדות בדיוק? מיליוני שאלות שיצוצו כל פעם מחדש. מה זה חשוב עכשיו. בכל מקרה, תודה על כל מה שנתת, אם נתת. על הטובה והרעה והטובה שעשית עימדי ועם ביתי. ועם קרוביי וידידיי. ועם בני עמי וארצי. ועם כל העולם והאדם אשר בראת.

חג שמח ושבוע טוב.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה